Nové motocykly YZF-R1 /R1M

24. 07. 2019

Nové motocykly YZF-R1 a YZF-R1M: historie řady R. Vaše budoucnost.

Společnost Yamaha se účastnila závodů a vítězila už od chvíle, kdy vyrobila svůj první motocykl. Pouhých 10 dnů po založení společnosti Yamaha Motor Company 1. července 1955 získal model YA1, který byl úplně prvním motocyklem značky Yamaha, první místo v prestižním závodě do vrchu na hoře Fudži. Od tohoto dne se závodění stalo nedílnou součástí DNA společnosti a o sedmdesát let později je touha soutěžit a vítězit stále tím, co značku Yamaha charakterizuje.

Naprostá oddanost závodění je středobodem úsilí společnosti, ať už se jedná o závody do vrchu na dvoutaktních motocyklech kubatury 125 ccm v Japonsku nebo snaha zvítězit v mistrovství světa superbiků či MotoGP. Zápal pro soutěžení pomáhá společnosti Yamaha vytvářet inspirativní, zábavné a technicky vyspělé supersportovní motocykly.

Současný segment supersportů řady R tvoří nejširší nabídku těch nejúchvatnějších motocyklů, jaké kdy byly značkou Yamaha vyrobeny. Byly vyvinuty s využitím moderních technologií převzatých z úspěšných závodních strojů Yamaha inspirovaných moderními konstrukčními řešeními motocyklů M1 seriálu MotoGP. Modely řady R, od objemu 125 ccm po 1 000 ccm, mají potenciál přenést současné jezdce na supersportech do světa motocyklů řady R, jehož cíle se průběžně plní a hranice neustále posouvají.

Závodění zůstává hnací silou, která společnosti Yamaha umožňuje vyrábět špičkové motocykly. Pro rok 2020 Yamaha představuje nové supersportovní modely YZF-R1 a YZF-R1M.

 



YZF-R1 2020

Při stavbě legendárního modelu YZF-R1, dokonalého supersportovního motocyklu, nepřistoupila Yamaha na žádné kompromisy.

Uvedení tohoto přelomového modelu na trh se v roce 2009 stalo jedním z nejvýznamnějších konstrukčních milníků, neboť byl použit revoluční motor Yamaha s klikovým hřídelem „crossplane". Yamaha zde využila technologii klikového hřídele „crossplane" s rameny pootočenými o 90 stupňů, která zajišťuje silný, lineární točivý moment. Požitek z jízdy na supersportu s vysokým využitelným výkonem se dostal na zcela novou úroveň a byl počátkem nové éry, ve které se společnost Yamaha zaměřila na dosažení dokonalejších jízdních vlastností a ovladatelnosti.

V roce 2015 bylo obrovským posunem vpřed uvedení zcela nové generace elektronického řízení, které jezdcům umožňuje využít potenciál motocyklu YZF-R1 na maximum. Model 2015 nesl stejné typové označení jako jeho předchůdci, byl však prakticky zcela novým motocyklem a mezníkem v přerodu modelu YZF-R1 z analogové doby do digitálního světa. V roce 2018 byly zavedeny ještě propracovanější elektronické technologie pro podporu jízdy, které dokládají technickou vyspělost tohoto vrcholného modelu.

V roce 2020 dostává YZF-R1 společně s vylepšeným motorem a přepracovaným podvozkem nový radikální závodní vzhled, který upevňuje výjimečné postavení tohoto dokonalého supersportu Yamaha. S radikálním designem ve stylu MotoGP je model YZF-R1 2020 nyní vybaven celkem sedmi elektronickými jízdními asistenty a skvěle připraven na třetí desetiletí 21. století.

 



Nový design kapotáže inspirovaný modelem M1

Všechny modely řady R mají své kořeny v závodním motocyklu YZR-M1 a zcela nová kapotáž stroje YZF-R1 2020 je dokladem těsného sepětí závodních strojů Yamaha šampionátu MotoGP a sériově vyráběných supersportovních modelů.

Ryzí DNA modelu M1 je na první pohled patrná v agresivně tvarované přední kapotáži a závodním štítu. Nově tvarovaná boční kapotáž splývá s palivovou nádrží a výsledkem je čistý vzhled podtržený barvami ladícími s dolními panely nádrže.

Nová kapotáž, která modelu pro rok 2020 dodává dynamičtější styl a exkluzivnější vzhled s vysokou kvalitou, přináší jezdcům pocit dokonalejšího spojení se strojem. Aerodynamická účinnost se zvýšila o více než 5 %, což představuje významný nárůst výkonu ve vysokých rychlostech. Nově tvarované LED světlomety a přepracovaná obrysová LED světla dále podtrhují radikální vzhled nové generace a charakter modelu 2020.

Mimořádně kvalitní kapotáž rovněž využívá nový hliníkový vzduchový kanál za přední kapotáží vyznačující se vyšší tuhostí. Dolní část kapotáže zakrývající výfukový systém je nyní vyrobena z titanu.



Vylepšený motor splňuje požadavky emisní normy Euro 5

Čtyřválcový motor o objemu 998 ccm s výkonem 200 k je jednou z nejzábavnějších pohonných jednotek, které jsou pro motocykl k dostání. Důmyslně zkonstruovaný motor s klikovým hřídelem „crossplane" nabízí maximální výkon na okruzích a pro rok 2020 doznal změn, které jsou zárukou vysoké úrovně vyladěného výkonu, přičemž splňuje požadavky emisní normy Euro 5.

Optimalizovaná výkonnost ve vysokých otáčkách

Díky jedinečnému klikovému hřídeli „crossplane", který zajišťuje nepravidelný interval zapalování 270° - 180° - 90° - 180° a maximální výkon při otáčkách 13 500 ot/min, disponuje motor motocyklu YZF-R1 vysokým lineárním točivým momentem s úchvatným a podmanivým jízdním projevem.

Konstruktéři společnosti Yamaha vyladili skvělý výkon motoru ve vysokých otáčkách použitím nově navržených jednostranně uložených vahadel a nových profilů vaček, které se starají o optimalizovaný zdvih a stabilnější otevírání a zavírání ventilů ve vysokých otáčkách za účelem zajištění plynulejšího a efektivnějšího chodu motoru.

Vyšší účinnost spalování

Jednou z významných změn je nově tvarované sání, které tvoří přepracovaná hlava válců a nové umístění sestavy vstřikovačů optimalizující výkon motoru. Škrticí klapky jsou posunuty blíže ke spalovacím komorám, což snižuje objem sání a zajišťuje vyšší stabilitu i účinnost spalování. Nové vstřikovací trysky Bosch už nejsou umístěny pod škrticími klapkami o průměru 45 mm, ale v jejich horní části. Nové vstřikovače s 10 otvory dodávají palivo do spalovacích komor kratší cestou a nabízejí tak širší úhel rozstřiku 21,5 stupně, což zvyšuje účinnost spalování.

Mezi další modernizace patří přepracovaný výfukový systém se 4 katalyzátory. Dva se nacházejí před výfukovou komorou a dva vzadu. Tepelné štíty tlumiče a motoru byly upraveny za účelem snížení hlučnosti.

Vyšší účinnost motoru

Pro vyšší provozní účinnost motoru a snížené výkonové ztráty je klikový hřídel motoru „crossplane" opatřen většími mazacími otvory a ložisky s větším průměrem. Olejové čerpadlo využívá o 10 % kompaktnější rotor. Dále byla upravena velikost olejových kanálků v sestavě klikové skříně s cílem optimalizovat tlak oleje, a rovněž byly změněny trysky chlazení pístu.

Mezi další změny pro rok 2020 patří širší pastorek druhého převodového stupně zajišťující spolu se silnějšími destičkami řetězu sekundárního převodu vyšší účinnost převodovky. K lepšímu chlazení výfukových kanálů přispívají přepracované chladicí rozvody v hlavě válců.

Elektronické ovládání plynu typu ride-by-wire APSG pro lepší ovladatelnost

Také pro rok 2020 je použita procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCC-T), která ovládá škrticí klapky. K dosažení lepší odezvy plynu a nižší hmotnosti je motocykl YZF-R1 vybaven novým systémem APSG (Accelerator Position Sensor Grip) s magnetem a snímačem odesílajícím signály do systému YCC-T. V zájmu zachování intuitivního pocitu konvenční plynové rukojeti je nová jednotka APSG vybavena pružinou, kluzákem a převodem, které zajišťují přirozenou, progresivní odezvu. Nastavení je upraveno tak, aby poskytovalo lepší ovladatelnost a dokonalejší interakci mezi jezdcem a strojem.

Modernizované odpružení pro lepší čitelnost povrchu

Vynikající 43mm vidlice Kayaba motocyklu YZF-R1 se zdvihem 120 mm je považována za nejlepší ve své třídě. Vnitřní konstrukční řešení vidlice bylo upraveno, aby poskytovalo jezdci lepší zpětnou vazbu. Nově navržené tlumicí ventily s novou vícevrstvou konstrukcí a snížená tuhost pružin vidlice s novým množstvím oleje poskytují jezdci přesnější odezvu od vozovky, čímž zajišťují bezprostřednější, přirozenější pocit z řízení.

Změny předního odpružení doplňuje upravený tlumič řízení a nové nastavení zadního tlumiče, které dále zdokonaluje vlastnosti podvozku motocyklu YZF-R1 2020.

Prvotřídní brzdy a vedení stopy

Dva 320mm přední kotouče s monoblokovými třmeny motocyklu YZF-R1 jsou proslulé svou účinností a pro rok 2020 byly opatřeny novým materiálem brzdového obložení s vysokým třením, který zaručuje vysoký brzdný výkon. Nový model také obdržel nové obutí. Nejnovější pneumatiky Bridgestone Battlax RS11 nabízejí skvělou trakci a dokonalý pocit z jízdy, takže jezdec může v případě potřeby jet až na hranici možností.

Moderní technologie elektronického řízení

Motocykl YZF-R1 byl jako první vybaven moderní umělou inteligencí v podobě šestiosé inerciální měřicí jednotky (IMU). Jednotka IMU je vybavena gyroskopy a snímači přetížení, které monitorují sklon, náklon a stáčení, a akcelerometrem měřícím zrychlení ve směru zepředu dozadu, shora dolů a zleva doprava. Data o aktuálním stavu stroje přenáší 125krát za sekundu do jednotky ECU, která řídí pokročilé elektronické jízdní asistenty motocyklu YZF-R1.

V roce 2020 bude moci tento dokonalý supersport využívat dvě nové vyspělé technologie elektronického řízení, které maximalizují potenciál stroje na závodních tratích.

Nový systém řízení brzdění (BC) - ABS v zatáčkách

Nový systém řízení brzdění (BC) umožňuje jezdci vybírat mezi dvěma režimy systému ABS - BC1 a BC2 - podle toho, který lépe odpovídá jejich osobním preferencím a jízdním podmínkám.

V režimu BC1 je citlivost systému ABS pevně nastavena, zatímco režim BC2 umožňuje proměnnou citlivost systému ABS závisející na úhlu náklonu stroje a jeho poloze. V režimu BC2 se citlivost systému ABS a rychlost zásahu zvyšují při úhlu naklonění, což přináší vyšší jistotu a lepší ovladatelnost v zatáčkách.

Data související s otáčkami předního a zadního kola i informace z inerciální měřicí jednotky (IMU) - například úhel náklonu a prokluzování při zrychlování - jsou přenášena do sestavy hydraulické jednotky a elektronické řídicí jednotky systému ABS, které v reálném čase provádějí potřebné výpočty. Informace následně umožňují systému řízení brzdění zamezit zablokování kol úpravou hydraulického tlaku v brzdovém systému přední a zadní brzdy.

Nový systém brzdění motorem (EBM)

K působivým elektronickým řídicím technologiím motocyklu YZF-R1 nově patří systém brzdění motorem (EBM), který jezdcům umožňuje volit ze tří úrovní účinku brzdění motorem (vysoký - střední - nízký) podle jízdní situace a osobních preferencí. Díky údajům z řady snímačů, například snímače zařazeného převodového stupně, otáček motoru, polohy plynu a polohy škrticí klapky, nastaví jednotka ECU otevření škrticí klapky, časování zapalování a množství vstřikovaného paliva, pomocí kterých řídí brzdění motorem. Režim EBM1 zajišťuje nejvyšší účinek brzdění motorem, režim EBM3 nejnižší.

Upravený systém řízení rozjezdu (LCS)

Systém řízení rozjezdu (LCS) motocyklu YZF-R1 nabízí lepší ovladatelnost na startech závodů. Pro rok 2020 byl režim LCS1 upraven tak, aby se aktivoval při otáčkách 9 000 ot/min a úhlu otevření škrticí klapky 41 stupňů.

Po doplnění systémů BC a EBM a úpravě systému LCS disponuje YZF-R1 2020 celkem sedmi různými typy elektronických jízdních asistentů a řídicích funkcí, které jezdci poskytují vyšší jistotu a lepší ovladatelnost v širokém spektru jízdních podmínek. Všechny elektronické systémy byly navrženy tak, aby hladce spolupracovaly s ostatními systémy a dosahovaly přirozené a intuitivní odezvy, která jezdcům umožní rozvinout jejich skutečný potenciál.

Komplexní přístrojový panel TFT

Displej TFT LCD modelu YZF-R1 byl upraven a nyní obsahuje rovněž indikátory nového systému řízení brzdění (BC) a systému brzdění motorem (EBM).

Nové prvky motocyklu YZF-R1
* Agresivní nová aerodynamická kapotáž ve stylu modelu M1
* Plně integrované panely kapotáže podporující splynutí jezdce se strojem
* Aerodynamická účinnost zvýšená o více než 5 %
* Kvalitnější provedení a geny modelu M1
* Modernizované odpružení pro lepší zpětnou vazbu
* Nový dvourežimový systém řízení brzdění (BC) pro ABS v zatáčkách
* Nový třírežimový systém brzdění motorem (EBM)
* Optimalizovaný systém řízení rozjezdu (LCS)
* Nové elektronické ovládání plynu APSG typu ride-by-wire
* Účinnější spalování a zvýšený výkon ve vysokých otáčkách
* Lepší brzdný výkon
* Nové nastavení tlumiče řízení
* Nové pneumatiky Bridgestone Battlax RS11
* Modernizovaný přístrojový panel TFT s indikátory systémů BC a EBM
* Motor splňující požadavky emisní normy Euro 5


Klíčové vlastnosti modelu YZF-R1
* Čtyřválcový motor 998 ccm a výkonu 200 k s klikovým hřídelem „crossplane"
* Lineární průběh točivého momentu
* Vyspělé elektronické řídicí systémy
* Šestiosá inerciální měřicí jednotka (IMU) se snímači Gyro/G pro 3D data pohybu
* Režimy dodávaného výkonu (PWR)
* Na úhlu náklonu závislá kontrola trakce (TCS) / kontrola smyku
* Systém řízení předního zdvihu (LIF) a systém řízení rozjezdu (LCS)
* Systém rychlořazení (QSS)
* Hliníkový rám Deltabox s krátkým rozvorem kol
* Kyvná vidlice s horním opěrným členem / hořčíkový zadní rám
* Hořčíková kola a 17litrová hliníková palivová nádrž
* Systém výběru režimu výkonu (PWR) s nastavitelnými jízdními režimy
* Přístrojové panely s displejem TFT LCD


Barvy

Yamaha Blue DPBMC
Tech Black SMX/MBL2

Dostupnost a ceny motocyklu YZF-R1 2020

Motocykl Yamaha YZF-R1 2020 bude k dispozici od září 2019.